man wearing black cap with love your neighbour print during daytime

Aiheuttaako naapuri häiriötä?

Häiritsevä naapuri voi aiheuttaa stressiä ja harmia, mutta tilanteen hoitaminen kärsivällisesti ja asiallisesti voi auttaa ratkaisemaan ongelman. Aloita suoraan keskustelusta, dokumentoi häiriöt ja ota tarvittaessa yhteyttä taloyhtiön hallitukseen tai isännöintiin. Akuuteissa tilanteissa tai jos epäilet jonkun hengen tai terveyden olevan vaarassa, tulee silloin soittaa suoraan hätäkeskukseen. Hyvin hoidettu asia voi parantaa koko taloyhtiön asukkaiden elämänlaatua ja säilyttää sovun naapurustossa.

Elämä taloyhtiössä tuo mukanaan monenlaisia ihmisiä ja persoonallisuuksia. Vaikka useimmiten naapurit tulevat hyvin toimeen keskenään, joskus voi ilmetä tilanteita, joissa naapuri häiriköi tai käyttäytyy muuten häiritsevästi. Ihmiset kokevat häiritsevän elämän eri tavoin, sillä jokaisella on omat käsityksensä siitä, mikä rikkoo heidän elinympäristönsä rauhan tai mukavuuden. Joku saattaa sietää naapurista kantautuvaa musiikkia myöhään yöhön asti ongelmitta, kun taas jollekin toiselle pienikin ääni iltaisin voi olla stressaavaa ja häiritä yöunia. Jotkut ihmiset ovat herkempiä esimerkiksi tupakansavulle tai lemmikkien aiheuttamalle melulle, kun taas toiset ihmiset eivät edes huomaa niitä. Myös oma elämänvaihe ja omat tarpeet vaikuttavat kokemukseen. Lapsiperheet voivat kokea toistuvan melun erityisen rasittavaksi, kun taas nuori opiskelija saattaa olla tottuneempi vilkkaaseen ja äänekkääseen ympäristöön. Yksilölliset rajat vaikuttavat merkittävästi siihen, mitä kukakin pitää häiritsevänä.  Tällaisissa tilanteissa on tärkeää tietää, miten toimia ja hoitaa asia mahdollisimman sujuvasti naapurisopu säilyttäen. Tässä muutamia käytännön vinkkejä häiritsevän naapurin kanssa toimimiseen.

Tilanteen kartoittaminen

Ensimmäisenä on hyvä puntaroida, että millaista naapurin aiheuttama häiriö on. Esimerkiksi satunnaiset melut, kuten juhlat, kuuluvat normaaliin elämään eivätkä automaattisesti tarkoita, että naapuri tarkoituksella häiritsisi. Jos kyseessä on satunnainen tapahtuma tai siitä ei aiheudu merkittävää haittaa itselle, kannattaa pohtia, voisiko sen antaa olla.

Keskustele naapurin kanssa

Jos häiritsevä käytös toistuu usein tai haitta on merkittävä, ensimmäinen askel on keskustella suoraan naapurin kanssa. On mahdollista, että hän ei edes tiedä häiritsevänsä sinua. Esimerkiksi eroahdistuksesta kärsivä koira voi haukkua äänekkäästi omistajan ollessa poissa asunnolta työpäivän aikana. Keskustelu kannattaa aloittaa ystävällisesti ja kohteliaasti: älä syyttele tai hyökkää, vaan kerro, miltä tilanne näyttää ja tuntuu sinun näkökulmastasi. Voit sanoa esimerkiksi: ”Huomasin, että teillä on ollut viime aikoina äänekkäitä iltoja, ja se on hieman haitannut yöunia. Voisitteko yrittää ottaa huomioon, että äänet kantautuvat meille asti?”

Usein rehellinen, rauhallinen ja ystävällinen keskustelu riittää ratkaisuksi. Naapuri saa vallitsevan tilanteen tiedoksi ja saa myös mahdollisuuden muuttaa omaa toimintaansa.

Häiriön dokumentointi

Jos keskustelu ei tuota tulosta ja häirintä edelleen jatkuu, on hyvä dokumentoida tilanteet. Kirjaa ylös häiritsevät tapahtumat, niiden ajankohdat ja laatu, esimerkiksi ”kova musiikki klo 23–02”. Tämä auttaa sinua esittämään selkeän kuvan ongelman laadusta, jos asia etenee pidemmälle.

Isännöitsijä ja taloyhtiön hallitus

Jos häiritsevä elämä jatkuu ja olet jo yrittänyt keskustella naapurin kanssa tuloksetta, seuraava askel on ottaa yhteyttä isännöitsijään tai taloyhtiön hallitukseen. Lähetä isännöitsijälle asiallinen ja hyvin dokumentoitu viesti tilanteesta.

Taloyhtiön hallitus voi antaa häiritsevälle asukkaalle varoituksen ja häiriön edelleen jatkuessa yhtiökokous voi enemmistöpäätöksellä päättää osakehuoneiston ottamisesta yhtiön hallintaan.

Viranomaiset

Jos naapurin häiritsevä elämä ylittää tavanomaisen sietokyvyn ja alkaa vaikuttamaan omaan hyvinvointiisi, voi olla tarpeen ottaa yhteyttä viranomaisiin. Poliisi voi puuttua akuutteihin tilanteisiin, joissa esimerkiksi toistuva yörauhaa häiritsevä meteli, uhkailu tai väkivallan uhka ovat läsnä. On tärkeää, että tunnet olosi turvalliseksi omassa kodissasi.

Pyri säilyttämään hyvä henki

Taloyhtiössä asuminen perustuu yhteiselon periaatteisiin, ja vaikka tilanne olisi hankala, pyri aina toimimaan mahdollisimman rakentavasti. Ystävällinen lähestymistapa ja valmius keskusteluun voivat auttaa välttämään suuremmat ristiriidat ja ylläpitämään naapuruston hyvää ilmapiiriä.

Samankaltaiset artikkelit

  • Isännöitsijän todistus

    Isännöitsijäntodistus? Asuntokaupan yksi oleellisimmista asiakirjoista on isännöitsijäntodistus josta käy ilmi millaisessa kunnossa taloyhtiö on. Tämä todistus sisältää kaikki tärkeimmät tiedot taloyhtiön historiasta, taloudellisesta tilanteesta, yhtiön rakennuksista ja niiden kunnosta sekä tehdyistä ja suunnitelluista korjauksista. Hyvin laadittu isännöitsijäntodistus varmistaa sujuvat asuntokaupat. Todistusta tarvitaan, kun: Asuntokaupoissa isännöitsijäntodistus saa olla enintään neljä kuukautta vanha. Isännöitsijäntodistus tilataan omalta isännöintiyritykseltä….

  • |

    Taloyhtiön vuosikello

    Vuosikello taloyhtiön järjestyksen tueksi Isännöinnin vuosikello on merkittävä apuväline pitämään taloyhtiön toiminta järjestelmällisenä. Sen avulla on hyvä varmistaa, että kaikki tehtävät tulevat suoritetuksi aikataulussa. Vuosikellon tarkoituksena on auttaa isännöitsijää, taloyhtiön hallitusta ja asukkaita pysymään selvillä kaikista  tehtävistä ja tapahtumista vuoden aikana. Vuosikellon laadinnassa on mahdollista käyttää jaottelua vuodenaikojen tai kuukausien mukaan. Jokaiseen vuodenaikaan kuuluu omia…

  • |

    Isännöinti ja kiinteistöhuolto rinnakkaistoimijoina

    Isännöinti ja kiinteistöhuolto rinnakkaistoimijoina Monesti meiltä on kysytty mitä isännöitsijän työhön kuuluu. Useilla on ollut käsitys, että isännöitsijä on samalla taloyhtiön kiinteistönhuoltaja tai talonmies, kuten ehkä ennen aikaan oli. Tässä kirjoituksessa halutaan avata isännöitsijän ja kiinteistöhuollon eroja ja yhtäläisyyksiä. Useissa tapauksissa isännöitsijä ja kiinteistöhuolto ovat rinnakkaistoimijoita kiinteistöjen ylläpidossa ja taloyhtiön kunnossapidon koordinoinnissa, mutta molemmilla on…

  • Vastikerästit taloyhtiössä

    Vastikerästit taloyhtiöiden haasteena Vastikerästit ovat taloyhtiöissä lisääntyneet viime vuosina ja niiden taustalla näkyvät monet yhteiskunnalliset ilmiöt, sekä yksilön oman elämäntilanteen vaihtelut. Kaikkiin tilanteisiin ei ole osattu, eikä ole ollut mahdollisuuttakaan varautua. Miten toimia, kun kaikki osakkaat eivät selviäkään vastikkeiden maksusta sovitussa aikataulussa tai vastikkeet jäävät jopa kokonaan maksamatta? Toimenpiteet kun vastikkeet jäävät maksamatta Isännöitsijän seuratessa…

  • |

    Kiinteistöhuolto osana taloyhtiön arkea

    Kiinteistöhuolto on osa taloyhtiön arkea Useiden taloyhtiöiden kohdalla kiinteistöhuollon kanssa tehdään melko tiivistä yhteistyötä,koska rakennus halutaan pitää hyvässä kunnossa ja taloyhtiön arki toimivana. Taloyhtiöitä on hyvin eri kokoisia, asukkaiden ikärakenne vaihtelee ja yhtiöiden tarpeet ovat osaltaan erilaisia. On taloyhtiöitä, joilla on kuukausihintainen kiinteistöhuollon sopimus ja mahdollinen päivystysvalmius akuutteja tilanteita varten. Vuodenajat tuovat osaltaan vaihtelua siihen,…

  • |

    Toiminnan kehittäminen

    Isännöintityö vaatii jatkuvaa kehittämistä Isännöintityön jatkuva kehittäminen on tärkeää. On monia keinoja taloyhtiöissä, joilla voidaanparantaa sekä asukastyytyväisyyttä että kiinteistön arvoa. Kehittäminen vaatii jatkuvaakiinteistöalan ja yhteiskunnan tilanteen seuraamista. On tärkeämpää olla askeleen edellä kuintehdä asioita sillä tavalla, kuten aina ennenkin on tehty. Asukastyytyväisyyttä voidaan parantaa kuuntelemalla asukkaita ja heidän näkökulmiaan jatoiveitaan säännöllisesti. Kokoukset, monipuolinen viestintä ja…