Isännöinnin hinta ?
Isännöintipalvelun hintaan vaikuttaa useampi tekijä, mikä vuoksi samankokoistenkin taloyhtiöiden isännöinnin hinnoissa on suuria eroja. Jokaisella taloyhtiöllä on vähän erilainen historia ja taloyhtiöt ovat hyvin eri ikäisiä, jonka vuoksi myös korjaustarpeet voivat olla hyvin erilaisia. Osassa taloyhtiöissä on tehty sopimus kiinteistöhuollon kanssa ja sen puuttuessa, saa isännöitsijä usein enemmän yhteydenottoja asukkaiden taholta.
Taloyhtiön koko määrittää pitkälle isännöinnin hintarakennetta
Merkittävimmät asiat, mitkä vaikuttavat isännöinnin hintaan ovat taloyhtiön koko, rakenne ja ikä. On selvää, että suuriin taloyhtiöihin sisältyy aina enemmän hallinnollista työtä, taloushallintoa ja kunnossapitoa. Kun osakkaita on enemmän, tulee myös asukasviestintää ja asukkaita askarruttavien asioiden hoitamista enemmän. Iäkkäissä taloyhtiöissä on yleensä enemmän kunnossapidon ja perusparannusten tarpeita, joiden selvittämiseen, kilpailuttamiseen ja hankkeen läpiviemiseen isännöitsijä osallistuu. Korjauksista syntynyt velka ja siihen liittyvä taloushallinta lisää myös osaltaan isännöitsijän työtä, joka aiheuttaa kustannuksia taloyhtiölle. Taloyhtiölle on erittäin tärkeää, että isännöitsijä huolehtii rakennusten elinkaaresta suunnitelmallisesti ja pitää taloyhtiön puolta etsien kustannustehokkaita ratkaisua.
Isännöinnin kiinteä kk-hinta ja erillislaskutettavat työt taloyhtiölle
Useilla isännöintitoimistoilla on käytössä kiinteä kuukausihinta, joka pitää sisällään isännöinnin perustehtävät. Yleensä tähän kuuluvat hallinnolliset tehtävät, taloushallinto ja kiinteistön kunnossapidon perustoimintojen järjestäminen. Kuukausihinnan lisäksi isännöintitoimistolla voi olla erillishinnoiteltavia palveluja, joita käytetään esimerkiksi isompien taloyhtiön rakennushankkeiden tai juridisten asioiden selvittelyä vaativien asioiden kohdalla.
Isännöitsijän tavoitettavuus
Usein asukkaat kertovat yrittäneensä tavoitella isännöitsijää pidemmän aikaa siinä onnistumatta. Kyse ei ole monessakaan tapauksessa isännöitsijän välinpitämättömyydestä, vaan kohtuuttoman isosta työmäärästä, koska alalle on ollut vaikea löytää uusia tulijoita. Etenkin pienemmät taloyhtiöt voivat helposti jäädä isompien ja tuottavampien taloyhtiöiden varjoon. On selvää, että tässä tulee ajatus, maksaako taloyhtiö kuukausittain pelkästä passiivisuudesta ja pakollisten asioiden hoitamisesta.
Isännöinnin toimivat työvälineet
Sähköiset isännöintijärjestelmät luovat perustan nopealle palvelulle ja toiminnan läpinäkyvyydelle. Nykyaikaisissa sähköisissä isännöintijärjestelmissä hallituksella on mahdollisuus seurata esimerkiksi taloyhtiölle tulleita ostolaskuja tai kirjanpidon raportteja. Muutostyöilmoituksen laatiminen tai vesilukemien ilmoittaminen käy kätevästi, josta tieto välittyy eteenpäin isännöitsijän käsiteltäväksi. Isännöitsijän on huomioitava myös ne osakkaat, jotka eivät sähköisiä järjestelmiä käytä ja silloin asiat voidaan hoitaa puhelimitse, kirjeitse tai tapaamalla. Hyvän isännöintipalvelun tae on se, että toiminta on läpinäkyvää ja jokaisella osakkaalla on mahdollisuus hoitaa asioita joustavasti eri kanavia pitkin.