Isännöinnin hinta ?

Isännöintipalvelun hintaan vaikuttaa useampi tekijä, mikä vuoksi samankokoistenkin taloyhtiöiden isännöinnin hinnoissa on suuria eroja. Jokaisella taloyhtiöllä on vähän erilainen historia ja taloyhtiöt ovat hyvin eri ikäisiä, jonka vuoksi myös korjaustarpeet voivat olla hyvin erilaisia.  Osassa taloyhtiöissä on tehty sopimus kiinteistöhuollon kanssa ja sen puuttuessa, saa isännöitsijä usein enemmän yhteydenottoja asukkaiden taholta.

Taloyhtiön koko määrittää pitkälle isännöinnin hintarakennetta

Merkittävimmät asiat, mitkä vaikuttavat isännöinnin hintaan ovat taloyhtiön koko, rakenne ja ikä. On selvää, että suuriin taloyhtiöihin sisältyy aina enemmän hallinnollista työtä, taloushallintoa ja kunnossapitoa. Kun osakkaita on enemmän, tulee myös asukasviestintää ja asukkaita askarruttavien asioiden hoitamista enemmän. Iäkkäissä taloyhtiöissä on yleensä enemmän kunnossapidon ja perusparannusten tarpeita, joiden selvittämiseen, kilpailuttamiseen ja hankkeen läpiviemiseen isännöitsijä osallistuu. Korjauksista syntynyt velka ja siihen liittyvä taloushallinta lisää myös osaltaan isännöitsijän työtä, joka aiheuttaa kustannuksia taloyhtiölle. Taloyhtiölle on erittäin tärkeää, että isännöitsijä huolehtii rakennusten elinkaaresta suunnitelmallisesti ja pitää taloyhtiön puolta etsien kustannustehokkaita ratkaisua.

Isännöinnin kiinteä kk-hinta ja erillislaskutettavat työt taloyhtiölle

Useilla isännöintitoimistoilla on käytössä kiinteä kuukausihinta, joka pitää sisällään isännöinnin perustehtävät.  Yleensä tähän kuuluvat hallinnolliset tehtävät, taloushallinto ja kiinteistön kunnossapidon perustoimintojen järjestäminen. Kuukausihinnan lisäksi isännöintitoimistolla voi olla erillishinnoiteltavia palveluja, joita käytetään esimerkiksi isompien taloyhtiön rakennushankkeiden tai juridisten asioiden selvittelyä vaativien asioiden kohdalla.

 Isännöitsijän tavoitettavuus

Usein asukkaat kertovat yrittäneensä tavoitella isännöitsijää pidemmän aikaa siinä onnistumatta. Kyse ei ole monessakaan tapauksessa isännöitsijän välinpitämättömyydestä, vaan kohtuuttoman isosta työmäärästä, koska alalle on ollut vaikea löytää uusia tulijoita. Etenkin pienemmät taloyhtiöt voivat helposti jäädä isompien ja tuottavampien taloyhtiöiden varjoon. On selvää, että tässä tulee ajatus, maksaako taloyhtiö kuukausittain pelkästä passiivisuudesta ja pakollisten asioiden hoitamisesta. 

Isännöinnin toimivat työvälineet

Sähköiset isännöintijärjestelmät luovat perustan nopealle palvelulle ja toiminnan läpinäkyvyydelle. Nykyaikaisissa sähköisissä isännöintijärjestelmissä hallituksella on mahdollisuus seurata esimerkiksi taloyhtiölle tulleita ostolaskuja tai kirjanpidon raportteja. Muutostyöilmoituksen laatiminen tai vesilukemien ilmoittaminen käy kätevästi, josta tieto välittyy eteenpäin isännöitsijän käsiteltäväksi. Isännöitsijän on huomioitava myös ne osakkaat, jotka eivät sähköisiä järjestelmiä käytä ja silloin asiat voidaan hoitaa puhelimitse, kirjeitse tai tapaamalla. Hyvän isännöintipalvelun tae on se, että toiminta on läpinäkyvää ja jokaisella osakkaalla on mahdollisuus hoitaa asioita joustavasti eri kanavia pitkin.

Samankaltaiset artikkelit

  • Isännöintiyhtiön kilpailutus

    Miksi kilpailuttaa isännöitsijä? Isännöitsijän kilpailuttaminen on tärkeä prosessi, jolla taloyhtiö voi varmistaa saavansa parhaan mahdollisen palvelun kohtuulliseen hintaan. Tässä tärkeimmät syyt kilpailuttamiselle: a) Kustannussäästöt b) Palvelun laadun parantaminen Hyötynäkökulmat taloyhtiölle jos halutaan kilpailuttaa tehoton ja ”ei niin ketterä” isännöitsijä. Nämä hyödyt yhdessä muodostavat vahvan taloudellisen perusteen isännöitsijän kilpailuttamiselle. Kustannussäästöt eivät ole vain lyhyen aikavälin etu,…

  • |

    Taloyhtiön strategia

    Taloyhtiön strategia Oletko koskaan miettinyt että voisitte luoda taloyhtiölle strategian, jonka avulla asuminen olisi entistä suunnitelmallisempaa ja turvallisempaa? Taloyhtiön strategia on suunnitelma, jonka avulla taloyhtiön toimintaa voidaan kehittää pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Strategian avulla hallitus ja asukkaat voivat tehdä paremmin päätöksiä, joilla tuetaan asumisviihtyvyyttä, taloudellista vakautta ja voidaan nostaa jopa kiinteistön arvoa. Miksi strategia on tärkeä?…

  • |

    Taloyhtiön vuosikello

    Vuosikello taloyhtiön järjestyksen tueksi Isännöinnin vuosikello on merkittävä apuväline pitämään taloyhtiön toiminta järjestelmällisenä. Sen avulla on hyvä varmistaa, että kaikki tehtävät tulevat suoritetuksi aikataulussa. Vuosikellon tarkoituksena on auttaa isännöitsijää, taloyhtiön hallitusta ja asukkaita pysymään selvillä kaikista  tehtävistä ja tapahtumista vuoden aikana. Vuosikellon laadinnassa on mahdollista käyttää jaottelua vuodenaikojen tai kuukausien mukaan. Jokaiseen vuodenaikaan kuuluu omia…

  • |

    Kustannukset nousevat taloyhtiössä

    Kustannusten nousu taloyhtiössä Asumiskustannusten nousu taloyhtiöissä on ajankohtainen aihe, joka näkyy yhtiön arjessa. Kustannusten nousuun voi olla useita syitä. Sähkön, lämmityksen ja veden hinnat ovat jatkaneet nousuaan tasaisesti ja se on vaikuttanut suoraan taloyhtiön kuluihin. Taloyhtiön ikääntyessä rakennusten ylläpito ja korjaaminen voi olla iso menoerä yhtiölle. Lisäksi uusien määräysten ja standardien noudattaminen tuo taloyhtiölle lisäkustannuksia….

  • |

    Taloyhtiön hallitus

    Taloyhtiön hallituksessa pääset vaikuttamaan yhtiön asioihin Taloyhtiön hallituksen jäsenenä on mahdollisuus vaikuttaa taloyhtiön asioihin. Varsinaisessayhtiökokouksessa valitaan hallituksen jäsenet ja yhtiöjärjestys määrää hallituksen kokoonpanon.Useissa taloyhtiöissä hallitukseen kuuluu 3-5 varsinaista jäsentä ja lisäksi mahdollinen varajäsen. Taloyhtiön hallituksen jäsenen tulee olla täysi-ikäinen, eikä hän saa olla edunvalvonnassa. Taloyhtiönhallitukseen voidaan valita myös muu henkilö kuin taloyhtiön osakas. Hallituksen jäsen…

  • |

    Taloyhtiön korjaushankkeet

    TALOYHTIÖN KORJAUSHANKKEET Millaisia korjaushankkeita taloyhtiöissä toteutetaan? Pienimuotoisia huoltotöitä sekä isompia korjaushankkeita tehdään taloyhtiöissä jatkuvasti. Taloyhtiöiden korjaushankkeet vaihtelevat pienistä huoltotoimenpiteistä suuriin peruskorjauksiin. Korjaustarpeita syntyy usein enemmän kun kiinteistölle tulee ikää ja näihin pyritään varautumaan hyvällä suunnittelulla ja riittävän ajoissa. Välillä pienempien korjaushankkeiden kohdalla ne laajenevat kun asioita aletaan selvittää ja tutkia. Tämän vuoksi olisi hyvä, että…