Isännöintityö vaatii jatkuvaa kehittämistä

Isännöintityön jatkuva kehittäminen on tärkeää. On monia keinoja taloyhtiöissä, joilla voidaan
parantaa sekä asukastyytyväisyyttä että kiinteistön arvoa. Kehittäminen vaatii jatkuvaa
kiinteistöalan ja yhteiskunnan tilanteen seuraamista. On tärkeämpää olla askeleen edellä kuin
tehdä asioita sillä tavalla, kuten aina ennenkin on tehty.

Asukastyytyväisyyttä voidaan parantaa kuuntelemalla asukkaita ja heidän näkökulmiaan ja
toiveitaan säännöllisesti. Kokoukset, monipuolinen viestintä ja taloyhtiöissä käyminen isännöitsijän
toimesta mahdollistavat asukkaiden kuulluksi tulemisen. On myös mahdollista järjestää
asukaskyselyitä, joiden kautta asukkaat voivat tuoda esiin ehdotuksiaan ja mahdollisia
huolenaiheitaan.

Viestinnän tulee olla aktiivista taloyhtiön suuntaan. Tällä tavoin asukkaat pysyvät ajan tasalla
kaikista tärkeistä asioista, kuten huoltotöistä, remonteista ja kokouksista. Viestintäkanavina
voidaan käyttää mm. postilaatikoihin jaettavia tiedotteita, isännöintijärjestelmää, sähköpostia,
tekstiviestejä ja ilmoitustauluja.

Kiinteistön ylläpitoon tulee panostaa säännöllisesti. Huoltotoimenpiteet tulee suunnitella ja
toteuttaa riittävällä laajuudella. Huoltotoimenpiteiden seurantaa ja hallintaa voidaan helpottaa
erilaisilla digitaalisilla työkaluilla. Tärkeintä on, että isännöitsijällä on riittävän hyvä ammattitaito
sekä toimivat verkostot kiinteistöhuollon taholle. Kiinteistöjen energiatehokkuutta ja
ympäristöystävällisiä käytäntöjä tulee vaalia. Isännöitsijänä on edistettävä taloyhtiön
energiasäästötoimenpiteitä sekä kierrätystä.

Taloushallintoa on mahdollista parantaa jokaisen taloyhtiön tarpeiden ja tilanteen vaatimalla
tavalla. Kiinteistön taloutta ja budjettia tulee seurata ajantasaisesti. Taloushallinnon ohjelmat
auttavat merkittävästi talouden suunnittelussa ja raportoinnissa. Suunnitelmat tulee tehdä sen
mukaisesti, mihin taloyhtiön rahat riittävät ja rahaa on tärkeä olla varalla mahdollisia yllättäviä
menoja varten.

Hallitustyöskentelyssä on syytä huomioida, että sekä hallituksen jäsenissä että taloyhtiön
asukkaissa voi olla taloushallinnon ja rakennusalan ammattilaisia. Heidän osaamista ja verkostoja
voidaan myös hyödyntää ja saada alan ajankohtaisinta tietoa koko yhtiön hyväksi. Taloyhtiöiden
alkuperäisasukkailla voi olla sellaista arvokasta tietoa taloyhtiöstä, mikä auttaa asioiden eteenpäin
viemisessä.

Isännöintityö ei voi jäädä paikoilleen, eikä työtä voi tehdä täysin samalla tapaa kuin vuosikymmeniä
sitten. Koulutukseen ja ammattitaidon kehittämiseen tulee investoida. Uudenlainen tekniikka tulee
nähdä mahdollisuutena, ei uhkana. Hyvä isännöintijärjestelmä voi tukea merkittävästi isännöinnin
perustyötä ja näin kaikki asiat ovat kootusti samassa järjestelmässä. Tämä säästää paljon työaikaa
myös asiakastyöhön ja mahdollistaa asiakaskohtaamiset vähintään samalla tapaa kuin ennenkin.
Isännöitsijän tulee olla niin lähellä asukkaita, että he tavoittavat isännöitsijän ja asukkaiden
tarpeisiinsa vastataan. Kaikkien yhteinen tavoite on onnellinen ja turvallinen asuminen.

Samankaltaiset artikkelit